Ułatwienia dostępu

Innowacyjne metody nauczania w szkolnictwie wyższym – od Lego® Serious Play® po World Café

Dwudniowe, praktyczne warsztaty dydaktyczne poprowadzi Profesor Liliya Terzieva
z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Hadze – uznana ekspertka w zakresie innowacyjnych strategii nauczania, współtwórczyni wielu inicjatyw edukacyjnych łączących myślenie projektowe, zrównoważony rozwój i edukację akademicką.

Warsztaty są skierowane do grupy 20 nauczycieli akademickich z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W trakcie sesji uczestnicy poznają metody dydaktyczne, które nie tylko aktywizują studentów, ale również wspierają rozwój myślenia krytycznego, umiejętności współpracy i praktyki refleksyjnej – kompetencji kluczowych w obliczu wyzwań współczesności, w tym zrównoważonej transformacji.

Uczestnicy poszerzą swój warsztat dydaktyczny o sprawdzone, zorientowane na studenta podejścia pedagogiczne. Zdobędą praktyczne informacje nie tylko „jak”, ale i „dlaczego” dana metoda działa, a także wezmą udział w inspirującej wymianie doświadczeń z innymi dydaktykami. Po zakończeniu warsztatów każdy z uczestników opuści salę z gotowymi do wdrożenia pomysłami, które są zarówno pedagogicznie wartościowe, jak i pozytywnie odbierane przez studentów.

Program warsztatów:

  1. Lego® Serious Play® – metoda wykorzystująca klocki LEGO do wspierania refleksji, opowiadania historii i eksplorowania złożonych problemów. Uczestnicy poznają jej podstawowe założenia, strukturę warsztatów oraz sposoby integracji z zajęciami
    – np. z etyki biznesu, strategii zrównoważonego rozwoju czy zarządzania zmianą.
  2. World Café – dynamiczna i demokratyczna metoda prowadzenia dialogu w grupie, przydatna w pracy projektowej, analizie przypadków czy jako alternatywna forma oceny. Uczestnicy dowiedzą się, jak zaprojektować przestrzeń, formułować pytania i moderować sesje sprzyjające zaangażowaniu i wartościowym wnioskom.
  3. Zastosowania dydaktyczne – prof. Terzieva zaprezentuje rzeczywiste przykłady wykorzystania omawianych metod w pracy ze studentami kierunków ekonomicznych
    i zarządzania, koncentrując się na tematach takich jak transformacja ekologiczna, społeczna i cyfrowa.
  4. Wdrożenie i informacja zwrotna – jak skutecznie wprowadzać te techniki do własnych zajęć? Jak moderować dyskusje, projektować aktywności i podsumowywać je w sposób pedagogicznie uzasadniony? Jak udzielać konstruktywnej i motywującej informacji zwrotnej? Uczestnicy otrzymają praktyczne narzędzia i przykładowe scenariusze zajęć gotowe do zaadaptowania.

Termin i Miejsce warsztatów:

26.11.2025 – 9:00 – 16:00 – kampus Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

27.11.2025 – 9:00 – 13:00 – – kampus Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Prowadząca: prof. Liliya Terzieva, The Hague University of Applied Sciences
Język warsztatów: angielski (z możliwością wsparcia w języku polskim)

Szczegółowa agenda spotkania:

Dzień 1 – Odkrywanie współpracy i kreatywności w dydaktyce

09:00 – 09:30 | Powitanie i wprowadzenie
Otwarcie spotkania, przedstawienie celów warsztatów oraz uczestników. Wprowadzenie do idei tworzenia wspólnej, kreatywnej i sprzyjającej współpracy przestrzeni uczenia się.

09:30 – 10:15 | Metody nauczania oparte na współpracy – istota i zastosowanie
Interaktywny blok wprowadzający w koncepcję uczenia się poprzez współpracę: od współtworzenia treści i zaangażowania rówieśniczego po facylitację zamiast tradycyjnego nauczania. Uczestnicy poznają, dlaczego współpraca zwiększa efektywność nauczania oraz jak wdrażać ją w szkolnictwie wyższym.

10:15 – 10:30 | Energizer 1: Siła zabawy
Krótka, interaktywna aktywność pokazująca, jak proste ćwiczenia integrujące mogą budować zaufanie i koncentrację.

10:30 – 12:00 | LEGO® Serious Play® – Część 1: Fundamenty
Wprowadzenie do metody LEGO® Serious Play®, jej podstaw teoretycznych i praktycznych zastosowań w dydaktyce akademickiej. Uczestnicy budują indywidualne i wspólne modele wokół tematu:
„Co sprawia, że uczenie się jest wartościowe?”

12:00 – 13:00 | Przerwa obiadowa

13:00 – 14:30 | LEGO® Serious Play® – Część 2: Od refleksji do działania
Budowanie wspólnych modeli i opowiadanie historii w grupach. Zastosowanie metafor, pogłębianie dialogu i przenoszenie wniosków na praktyczne scenariusze dydaktyczne, np. w obszarach zrównoważonego rozwoju lub zarządzania innowacjami.

14:30 – 14:45 | Energizer 2: Ludzki węzeł
Szybka, ruchowa aktywność pobudzająca energię i ilustrująca współpracę w rozwiązywaniu problemów.

14:45 – 15:45 | World Café: Rozmowy, które mają znaczenie
Uczestnicy biorą udział w sesji World Café poświęconej pytaniu:
„Jak możemy przekształcić nasze zajęcia w przestrzenie współtworzenia i refleksji?”
Uczestnicy poznają zasady projektowania, prowadzenia i podsumowywania rezultatów dyskusji w formacie Café.

15:45 – 16:00 | Podsumowanie i refleksja – Dzień 1
Najważniejsze wnioski, otwarta refleksja oraz przygotowanie do drugiego dnia warsztatów.

Dzień 2 – Facylitacja myślenia systemowego i refleksji

09:00 – 09:15 | Powitanie i rozgrzewka
Krótka aktywność integracyjna pomagająca uczestnikom na nowo się połączyć i wejść w dobry nastrój.

09:15 – 10:15 | Nawigowanie w złożoności
Ćwiczenie doświadczeniowe pokazujące, jak radzić sobie ze złożonością w środowisku edukacyjnym. Uczestnicy poznają narzędzia facylitacji wspierające studentów w pracy z niepewnością, złożonością i współzależnymi wyzwaniami.

10:15 – 11:15 | Warsztat tworzenia przyszłości (Future Creating Workshop)
Strukturalna sesja współprojektowania, podczas której uczestnicy wspólnie wyobrażają sobie przyszłość dydaktyki w swoich instytucjach. Praktyczne techniki tworzenia scenariuszy, backcastingu i prototypowania „klas przyszłości”.

11:15 – 11:30 | Przerwa i Energizer 3: Wyzwanie 60 sekund
Lekka, zabawna aktywność rozwijająca kreatywność i szybkie myślenie.

11:30 – 12:15 | Ćwiczenie „Widok z góry” (Mountain View Exercise)
Refleksyjna wizualizacja pomagająca uczestnikom ocenić własny rozwój osobisty i zawodowy.
Pytanie przewodnie: „Gdzie jestem na mojej ścieżce dydaktycznej i jaki jest mój kolejny szczyt?”

12:15 – 12:45 | Dyskusja typu Fishbowl – Od wglądu do wdrożenia
Otwarta dyskusja grupowa nad zdobytymi doświadczeniami i strategiami wdrażania innowacyjnych metod w codziennej praktyce nauczania.

12:45 – 13:00 | Refleksje końcowe i wręczenie certyfikatów
Podsumowanie dwóch dni warsztatów, dzielenie się planami wdrożenia poznanych praktyk oraz zakończenie spotkania.

Rekrutacja i zapisy:

  1. Zadanie 2. Podniesienie przez kadrę UEK kompetencji w obszarze zielonej transformacji (poz.2.1)
  2.  Liczba miejsc: 20
  3. Regulamin udziału w projekcie – kliknij tutaj
  4. Formularz rekrutacyjny i oświadczenia – poniżej
  5.  Jednostka delegująca: Kierownicy katedr – dotyczy tylko nauczycieli akademickich
  6. Wniosek o delegowanie pracownika – kliknij tutaj – dotyczy tylko nauczycieli akademickich

Kwalifikacja do kursu następuje przez wypełnienie i złożenie w biurze projektu FirstInFERS kompletu podpisanych dokumentów rekrutacyjnych (pok 210 A B. Główny)

W przypadku zrekrutowania wymaganej liczby uczestników rekrutacja zostanie zakończona. Pozostałe osoby mogą zostać w wpisane na listę rezerwową. Osoby, które znalazły się na liście rezerwowej mogą wziąć udział w spotkaniu w przypadku rezygnacji osoby z listy zrekrutowanych uczestników lub za zgodą organizatora szkolenia.

Formularz rejestracji

    1

    Początek

    2

    Podstawowe dane uczestnika projektu

    3

    Miejsce zamieszkania uczestnika projektu

    4

    Dane kontaktowe uczestnika projektu

    5

    Status uczestnika projektu w chwili przystąpienia do projektu

    6

    Zgody końcowe

    Płeć

    Osoba należąca do mniejszości narodowej lub etnicznej, migrant, osoba obcego pochodzenia Osoba bezdomna lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań Osoba w innej niekorzystnej sytuacji społecznej Osoba z niepełnosprawnościami Szczególne potrzeby (Dotyczy osób z niepełnosprawnościami zgłaszająca szczególne potrzeby)

    Zgody końcowe


    (*) - pole wymaga akceptacji